Jdi na obsah Jdi na menu
 


Spokojenost občanů na prvním místě - odzadu.

8. 12. 2008

     Hned na úvod je třeba si říci, co je to veřejná a státní správa. Jen velice stručně. Veřejná správa je státní organizace, jejíž  zaměstnanci jsou placeni ze státních prostředků. Zaměstnanci vulgo úředníci, jsou tedy v pracovním poměru se státem a jejich pracovní místa se obsazují stejně, jako v jiných organizacích či firmách. Pouze vedení těchto subjektů tvoří lidé, kteří vzešli z komunálních voleb. t,j, z politických stran a na základě počtu získaných hlasů od voličů. Na vedoucích postech jsou pak zastoupeni podle jistých klíčů. Všichni tito pracovníci jsou tedy veřejnými činiteli, kteří svým zařazením do systému tvoří místní subjekt, zvaný veřejná správa. K tomuto základnímu stupni (úřady obecní, městské, krajské) pak nutno přiřadit t.zv. zastupitelstvo, jehož členové rovněž vzešli z politických stran, hnutí a pod. na základě umístění v rámci výsledku voleb. Tito zastupitelé tedy zastupují / mají mandát / občany  za tenkterý politická subjekt v počtech a v závislosti na výsledku a umístění ve volbách. Jde vesměs o neuvolněné členy což znamená, že tuto činnost vykonávají vedle své hlavní pracovní činnosti. Nejsou vyjímky, kdy jsou tito členové pro práci v zastupitelstvu tak zv. uvolněni. Nejzákladnějším charakterem pracovního zaměření a činnosti  těchto úřadů a zastupitelstev je výkon  veřejné služby pro potřeby občanů. Stejné je to i na orgánech vyšších stupňů, tedy ministerstvech, kde jejich vedoucí pracovníci - ministři - jsou jmenování prezidentem republiky na návrh předsedy vlády, který zastupuje vítěznou politickou stranu dle výsledků voleb. Od toho se pak odvíjí jmenování ministrů z politických stran, na základě výsledků voleb, kdy je pak možné sestavovat vládu buď  většinovou, menšinovou, koaliční a pod. Tak to je tak asi v kostce vše. Nevím, zda je to úplně správně, jestliže ne, prosím, opravte mne. Předem děkuji.

      Jak jsem uvedl výše, úřady a zastupitelstva,alias veřejná správa jsou zde, stručně řečeno pro potřeby občanů. Jenže, je tomu tak vždy a všude? Z vlastních zkušeností mohu otevřeně prohlásit, že tomu tak není. Ani vždy, ani všude. Tam, kde to je OK,  tedy ke spokojenosti občanů,si tito pracovníci zaslouží úctu. Ale  nebudu se mýlit když uvedu,  že je jich poskrovnu, ale nutno přiznat, že jsou. Ono to totiž není jen tak, vládnout a sloužit, to je oheň a voda. A kromě toho zde hraje rozhodující roli také typ politické strany a její směřování, její programové cíle. Od toho se totiž odvíjí i jimi prováděná politika a činnost, které jsou podřízeni i zaměstnanci, ať už inklinují k té či oné straně, nebo  jsou bezpartijní  či neangažovaní. Směr  a naplňování podstaty činnosti tohoto orgánu pak určují vedoucí pracovníci na základě politiky té strany, kterou zastupují. Bohužel ne vždy to je v souladu s potřebami občanů, tedy poslání, kterým mají sloužit občanům především. V čem či kde hledat nedostatky a nespokojenost? To je na další kapitolu, ve které si dovolím, pokračovat v dalším části tohoto tématu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

ETICKÝ KODEX POLITIKA

Autor,25. 12. 2008 12:00

Je to již delší dobu (počátek února 2008), kdy jsem na www.podnety.cz, patřící NDOP, resp.občanskému sdružení PODNĚTY.cz,zaslal svůj podnět č. 2008 02 02 17 14 32, který byl adresován nejvyšším představitelům vlády a Parlamnentu ČR, jakož i některým významným politickým osobnostem. Obsahem podnětu byl požadavek na zavedení t.zv. ETICKÉHO KODEXU POLITIKA (dále jen EKP)pro usměrnění činnosti, jednání, vystupování, vyjadřování, ale i dalších morálních vlastností činných politiků jak ve vládě, Parlamentu, tak v jiných státních orgánech a institucích. Nemusíte dluho přemýšlet nebo hádat, jak to dopadlo. No jak jinak, než fiaskem. Není zájem a těch pár jedinců, kteří tento podnět pochopili a chtěli jej podpořit, dopadli stejně. No na jedné straně nelze se ani divit a to přesto, že mnoho předních politických představitelů se honosí akademickým titulem (Ing.,MUDr.,JUDR.,Mgr,Bac. a mnohé jiné), jejich IQ zdaleka neodpovídá jak možnostem pochopení potřeby naplnění požadavku na EKP, tak už vůbec ne podstatu vzniku tohoto požadavku. Ten totiž spočívá v jejich neakceptovatelném způsobu či projevu slovním i verbálním, tedy, způsobem vulgárním, sprostým, nemorálním, nespolečenským a pod. Tento holý fakt je nijak neevokuje k nutné a hlavně kontrolované slušnosti jejich vystupování na fórech veřejně přístupných (event. mediálně zprostředkovaných TV i tiskem), což důkazem je nedávno prezentovaný zdvižený prostředníček pravé ruky pana ministra Kalouska (KDU-ČSL!!!)
Problém neetického chování a vystupování politiků není časově nejnovější, protože již v r. 2005 se ujal jistého řešení senátor RSDr. Vlastimil BALÍN spolu s kolegyní Mgr. Hanou SVOBODOVOU. Jimi vypracovaný návrh EKP se váže již k r. 2005, několikrát se pokoušeli s tímto materiálem prorazit a předkládali jej jako návrh k projednání v Parlamentu ČR. Jak již bylo konstatováno výše, neuspěli, nebyl zájem. Znovu se vrátím k důvodům, proč se tak vehementně brání projednánvání a nedej bože schválení tohoto EKP. Ne, nebudu zde rozepisovat jednotlivé statě kodexu, stačí, když kliknete na kolonku "Vyhledávání" a naleznete EKP v plném znění. Pak pochopíte, proč politici nepotřebují a ani nechtějí takový institut uzákonit přesto, že v mnoha záadoevropských zemích je tento institut zaveden a běžně užíván. No, naši politici musí vždy v něčem "perlit" a pokud to není na úrovni rozumné a občanům prospěšné politiky, tak aspoň v jejich aroganci a hulvátském chování. Souhlasíte se mnou, nebo máte jiný názor?

Jakou máme samosprávu v Holešově.

Demokrat,9. 12. 2008 23:47

Povrchní pohled na samosprávu v Holešově se může jevit jako bez problémový. Když však v Holešově žijící člověk poodhalí ten klamavý závoj, zjistí, že v tom přeplněném úlu, jakým je MÚ Holešov není vše v pořádku. Když se podíváme na složení koalice, je podivné, že ODS se spojila s těmi nejméně úspěšnými volebními subjekty. Proč asi? Aby vynikla převaha ODS a aby koaliční partneři zároveň byli poslušnými pašalíky a moc nemudrovali. Místostarostové jsou spokojeni, neboť šéf úřadu je polovinu doby v Praze v Senátu a zbytek na MÚ. Přitom bere celý plat jak v Praze tak v Holešově. Je nutné zdůraznit, že skutečně není dobrá kombinace senátor a starosta. Starostování pohlcuje celého člověka, nikoliv jen polovinu. Je pravdou, že pan starosta pořádá často besedy s občany. Ovšem snad jen proto, aby na něj v příštích volbách nezapomněli. Jinak pouze slibuje a pokud nemůže ani slíbit, tak se vymluví na nedostatek financí.
Zastupitelka p.Štaudnerová v rozhovoru s redaktorem Holešovska řekla, že prý město, resp. MÚ více pečuje o občana, než v předchozím volebním období. Nevím jak k tomu poznání přišla. Pociťujeme pravý opak. Zvláště občan, který si všímá i nedostatků práce úředníků MÚ pociťují diskriminaci na každém kroku. Pan starosta s takovými nekomunikuje, nebo komunikuje tak, že občana považuje za obtížný hmyz. Mohu to ukázat na jednom z běžných praktik p.starostu. Ze zákona o obcích č.128/2000 Sb., a § 16,odst.2g vyplývá, že občan má právo podávat náměty,podněty a připomínky orgánům obce a oni se mají těmito náměty "neprodleně zabývat a nejpozději do dvou měsíců je řešit". Pan starosta ne a ne to pochopit. S takovým občanem on odmítá komunikovat. A když se zeptáte proč aspoň na námět či podnět nereaguje, tak odpoví, že to není uvedeno v zákoně. My s kolegou Jirkou podáváme náměty či podněty a připomínky přes internetový portál občanského sdružení NDOP na stránkách www.podnety.cz. Poslali jsme panu starostovi už několik desítek takových podnětů. Místo toho, aby nás pochválil, tak mu strašně vadí, že podněty jsou zveřejněné na internetových stránkách a když je neřeší, tak tam visí i roky a poškozuje tím jeho image úspěšného starostu. Proto nás žádal, abychom sem podněty neumísťovali. Co je ještě horší, když jeho úředníci nám do očí lžou. Např. úředník s titulem JUDr. na nás požadoval posílání podnětů prostřednictvím internetu pouze s použitím elektronického podpisu, což není podmínkou pro podávání podnětů. V podnětu není důležitá forma, ale obsah a ten by měli úředníci MÚ,počínaje starostou a konče posledním úředníkem respektovat. Tolik k poměrům na MÚ Holešov.