Proč by bylo zapotřebí nové Ústavy ČR?
Článek 2 Ústavy ČR:
1) Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.
Praxe: Kde nebo kterým ustanovením je konstatováno, že tomu má nebo může být naopak, když zdrojem veškeré státní moci bez ohledu na mínění „lidu“ jsou dnes orgány zákonodárné, výkonné a soudní, což je dnes v politice běžná praxe?
(2) Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo.
Praxe: Který ústavní zákon tento postulát upravuje a kdy jej lze akceptovat v praxi? Je k tomu vláda svolná a připravená, jinými slovy je ochotna tuto skutečnost respektovat? Co se stane, když lid bude chtít tento požadavek realizovat?
(3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Praxe: Skutečně slouží stání moc všem občanům, nebo jenom některým? Je státní moc uplatňována skutečně jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon? Který je to zákon?
(4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.
A jsme, kromě výše uvedeného, u jádra pudla.
PROTOŽE NENÍ POLITIKŮM , KONKRÉTNĚ POSLANCŮM A SENÁTORŮM, ZÁKONEM ZAKÁZÁNO VYKONÁVAT SOUBĚŽNĚ S FUNKCÍ MANDÁTU POSLANCE NEBO SENÁTORA JINOU VEDLEJŠÍ ČINNOST, MAJÍ TITO ZASTUPITELÉ MOŽNOST VYKONÁVAT LIBOVOLNOU ČINNOST VEDLE SVÉ FUNKCE ZASTUPITELE. ŽE TO JSOU AKTIVITY NA BÁZI STŘETU ZÁJMŮ A NEZŘÍDKA KORUPCE (LOBBYING STAROSTŮ, PRIMÁTORŮ A POD.) NENÍ SNAD NUTNÉ ZDŮRAZŇOVAT!
Stávající Ústava ČR je zastaralá, neodpovídá potřebám dneška. Nemluvě o tom, že její zpracování v době vzniku ČR bylo chaotické a mnohdy vědomě pro politiky výhodné. K dnešnímu dni již doznala ne jednu změnu (např. volba prezidenta) a protože to doba a podmínky vyžadují, je na místě se zabývat reálnou myšlenkou zpracování nové ústavy. Ta by měla být zpracována jako Občanská ústava ČR, schválena občany v referendu (které dosud jako zákon nebylo přijato).